• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Nu kommer en funderare från min sida igen som jag går runt och tänker på. :thinking::facejoy:

Tycker allt rullat på helt okej sen jag släppte skulderna och ångesten och känslan av att "skita i allt" ebbade ut lite..även när påminnelserna och "hoten" om inkasso kom så kände jag mig rätt lugn..
Men detta är fram tills nu när inkassokraven kommer i brevlådan.
Jag fick så fruktansvärda skuldkänslor över att inte kunna betala mina skulder och är tvungen att skriva till dom och berätta hur läget är.

Dock bara fått 3 än så länge, ett gick direkt till kfm och har där skrivit under föreläggandet direkt och skickat in för några dagar sedan.

Men när jag skrivit mail där jag berättat att jag tyvärr inte kommer kunna betala av skulden, även om ni skulle komma med en avbetalningsplan så hjälper den mig föga då jag har flertalet andra lån och jag har
sökt om skuldsanering osv...
Inte allt för långt mail, men några rader.

Men svaren man får är "okej, tack för informationen" . Sedan inget mer.
Förväntar mig inte direkt att dom ska skriva en novell tillbaka eller ett mail inlindat i bomull och gulligull. Men hade förväntat mig att kanske få lite mer kött på benen vad som händer. Om dom då tex släpper skulden till kfm på en gång eller vad dom nu har för taktik.

Är det lönlöst att skriva till dom och berätta för dom skiter i det eller tror ni dom tycker det är bra att man informerar om läget så dom slipper lägga ner mer tid och energi på mig?
Inbildar mig också att det är bra att man informerar om läget när man ansöker om sanering och inte bara går under jorden? Så ingen kan motsätta sig och säga att dom försökt kontakta mig men inget svar, så därför
tycker vi inte att personen ska få beviljad sanering.

Eller är jag bara nojig? :)
Ett tips jag fick här på forumet och som funkade väldigt bra var att ha en pärm och varje skuld fick en egen flik. Det började med påminnelser, sen inkasso och slutligen KF under resp flik. Lätt att följa varje skuld och inte minst när jag så småningom sökte skuldsanering så hade jag blykoll.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Jag var tvungen skruva fast en cykelkorg under min brevlåda så alla brev från KF, påminnelser och inkasso hade någonstans ta vägen :), detta pågick några veckor och ebbade sedan ut

Jag ska pilla bort ”Ej reklam-skylten” och sätta upp ”Endast brevlåda för brev från Kfm”
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Ett tips jag fick här på forumet och som funkade väldigt bra var att ha en pärm och varje skuld fick en egen flik. Det började med påminnelser, sen inkasso och slutligen KF under resp flik. Lätt att följa varje skuld och inte minst när jag så småningom sökte skuldsanering så hade jag blykoll.

En sådan har jag skaffat. Så har stenkoll på alla skulder. läste det tipset här också har jag för mig.
Till och med budget- skuldrådgivare vart lite impad över att man hade en sån.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Många inkassokrav kommer numer i Kivra vilket är skönt, önskar kfm oxå använde det
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Totalt så har min inkomst/betalningsutrymme ökat med runt 4000 kr per månad sedan inledande skuldsanering.
Jag har dock omprövat två gånger, en för högre lön vid nytt jobb och en gång för att jag inte längre pendlar.
Båda gångerna utan ändring av min betalplan.
Nu såg jag dock att min årsinkomst ökat med 100000 kr från förra deklarationen men det året låg jag under rejält utifrån det jag uppgett vid min omprövning.
Jag fick ett plus på 38000 kr nu om jag räknar på mellanskillnaden på beloppet i min betalplan och 2020 års taxerade inkomst.
Innebär det att det kan bli en förlängning på betalplanen då ?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Nej, det kan det bara bli om någon borgenär begär omprövning.
Blir högre belopp att betala förmodligen.
Fast det borde ju någon borgenär upptäcka då om man tjänat 100k mer , precis som du skrev så var det ju någon som tagit en upplysning med och då finns väl risken att det upptäcks tyvärr
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fast det borde ju någon borgenär upptäcka då om man tjänat 100k mer , precis som du skrev så var det ju någon som tagit en upplysning med och då finns väl risken att det upptäcks tyvärr
100000 mer än året innan men jag har uppgett en årsinkomst som skiljer 38000 kr mot vad jag tjänade
Förra året tjänade jag mindre än vad jag uppgett.
Jag har gjort en omprövning.
 

Malaja74

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juli 2017
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Fick idag hem mitt skuldsaneringsförslag :) Ivrig som attans så skulle jag ringa min handläggare och godkänna förslaget, men då hade han gått för dagen o_O Men bara att ringa direkt på måndag morgon :) Ännu ett steg närmare skuldsanering, bara en nervös väntan på att se om nån motsätter sig förslaget.
 

Trasslig

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
2 November 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
134
Poäng
317
Hej.
Ni som fått från kfm att betala, hur har det gått till?
Utmäts bostaden som sista utväg?
Behöver betala 50tkr innan sista april...
För att det ej ska bli utslag.
OM jag nu ej får ihop att betala, vad är era erfarenheter?
Skulden är på 300.000
Är livrädd för utmätning av bostad...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp